Dagje Elburg 1

27 maart 2014

Door Harm Stam

’t Was even “schrikken” toen vanochtend om 06.25 de telefoon ons wekte. Onze eerste gedachte ging uit naar narigheid binnen de directe familie. Nee dus, het was een afmelding van ons uitje van deze dag. Het resultaat was wel dat we eerder dan gepland onder de douche stonden en ook aan het ontbijt ruime tijd kon worden besteed. Zo zie je maar weer.

Oké, op het station tellen we acht clubleden. Eén daarvan heeft haar Ov-kaart vergeten en moest - zij het met tegenzin- terug naar huis. Ze opperde nog een trein later te nemen, maar dat leek toch niet zo’n goed idee. Jammer, de volgende keer beter.

Over de reis Schiedam – Nunspeet kan alleen worden gemeld dat deze vlekkeloos is verlopen. ’t Was wel druk. Wat opviel was het vlotte aanbod van jongeren om plaats voor ons groepje vrij te maken.

In Nunspeet aangekomen hebben we ruim een half uur “overstaptijd” voor de bus naar Elburg. In een nabij gelegen cafetaria genieten we van een consumptie en hebben we gelegenheid ons even op te frissen.

Een tweetal dames haakt af, zij geeft te kennen liever in Nunspeet te willen rondkijken dan door te reizen . Alles kan, dus scheiden onze wegen en g aan we met ons vijven door. Het overbruggen van de afstand Nunspeet – Elburg duurt ongeveer 20 minuten en je rijdt door een prachtig groen landschap waarbij het grote aantal rietdaken opvalt.

In Elburg maken we eerst een korte wandeling om vervolgens in restaurant De Haas te lunchen. Zonder ruggespraak bestellen we alle vijf een “aangeklede” boerenomelet en complimenten aan het keukenpersoneel: heerlijk!

We vervolgen onze sightseeing en het is alweer volop genieten van de Vischpoort, steentjesstoepen, de haven, stadswallen en nog zo veel meer. Voor we er erg in hebben is het al drie uur en nemen we de bus terug om nog even het centrum van Nunspeet “mee te pikken”.

Over Elburg nog de volgende informatie:

De geschiedenis van de vesting Elburg gaat ver terug. Het eerst geschreven bericht dateert uit 796 na Chr. In de 13e eeuw kreeg Elburg stadsrechten. Landbouw, visserij en de handel nam een belangrijke rol in de middeleeuwen in.

De binnenstad is voor een groot deel nog identiek aan de oorspronkelijke stadsplanning uit de middeleeuwen. Opvallend zijn de vele kleine huizen met witstenenstoepjes, waarin met zwarte steentjes een figuur is aangebracht dat verwijst naar het beroep van de oorspronkelijke bewoner, b.v. een vis voor visser. De Westerwalstraat springt er uit, de bewoners hebben er alles aan gedaan om het mooiste en sfeervolste straatje van de stad te creëren.

Na alle moois in Elburg viel Nunspeet centrum ons een ietsepietsie tegen.

Ongeveer 16.30 stapten we op de trein waar, bij het instappen, een jonge man de inhoud van zijn schooltas op de grond liet vallen. Eén van ons was gedienstig en assisteerde bij het oprapen van de studieboeken en losse papieren. Na vertrek van de trein bleek ze haar NS- abonnement te missen. Gelukkig werd het probleem van een geldig vervoerbewijs en het contact met NS-Utrecht op een doeltreffende en sympathieke manier door de conductrice opgevangen. Maar spannend was het wel.

Om 16.45 rijden we Schiedam Centrum binnen. We zijn het roerend eens over Elburg, een stadje, waar je, hoe klein het ook is, gemakkelijk een dag kan ronddwalen of zo als één van ons het zei: “Dit je moet je hebben gezien”.